loading...
اونلی پرسپولیس - هواداران متعصب پرسپولیس
آخرین ارسال های انجمن
ali بازدید : 960 1391/08/13 نظرات (0)

پُک پشت پُک دیگر. صدای «قل قل» قلیان می پیچد. آقای فوتبالیست، گویا تمام دغدغه های وجودش را لابلای این دودها، از وجود خارج می کند.

«قلیان کشی» کار هر شب اوست؛ مگر اینکه در اردوی تیم باشد. او خوب می داند، این درد مشترکی است بین خودش و تعداد زیادی دیگر از فوتبالیست ها. در آن لحظات که او دود را به هوا می دهد، در آن سوی شهر یکی دیگر از فوتبالیست ها به افتتاح سفره خانه اش فکر می کند. یکی دیگر، در گوشه از شهر، به همراه تعدادی از همبازیانش، پُک های محکمتری به قلیانش می زند. در استانی دیگر و در شهرهایی دیگر نیز، فوتبالیست هایی هستند که تا پاسی از شب، در سفره خانه می نشینند و قلیان می کشند. حالا، قلیان کشی تبدیل به اپیدمی فوتبال ایران شده. ستاره های فوتبال، بعضا پای ثابت سفره خانه ها هستند. از سفره خانه های وسط شهر بگیرید تا آنها که در فرحزاد و درکه و فشم و... هستند. برای بعضی از آنها نیز تفاوتی نمی کند که در ملاء عام قلیان بکشند یا در جایی دور از چشم مردم عادی. مهرداد میناوند که اعتراف می کند بعد از دوران بازیگری اش، خیلی کم گهگاهی قلیان می کشد، می گوید: «متاسفانه برخی چهره ها قلیان کشیدن در بین مردم را افتخار می دانند و پز هم می دهند. این اصلا خوشایند نیست. وقتی مردم می ببیند با یک نفر درباره همه قضاوت می کنند. اگر بازی نکنند ایرادی ندارد ولی وقتی بازی می کنند، نباید چنین کارهایی کنند.» حمید درخشان سرمربی داماش گیلان که مربی تیم های متعددی بوده، حرف های میناوند را تائید می کند: «بله، خیلی ها پز می دهند که ما هم فوتبالیست هستیم و هم قلیان می کشیم. شما کجای کارید؟!»

از سال 2013، نیکوتین وارد لیست مواد ممنوع خواهد شد. نزدیک به 3 ماه دیگر ژانویه از راه خواهد رسید و شاید وادا(کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ) از اواسط سال میلادی آینده آن را اجرایی کند. فوتبال ایران در حال حاضر و به احتمال زیاد با اختلاف فراوان از همه کشورها، در صدر نیکوتینی ها حضور خواهد داشت. حسن روشن بازیکن سابق استقلال و تیم ملی می گوید: «به نظر من اگر همین الان تست بگیرند، آمار دوپینگی های ایران بالاتر از تمام قاره آسیا خواهد بود!»

او معتقد است قلیان کشی یکی از عواقب مدرن شدن فوتبال ایران است: «بله، دیگر هر کسی از راه می رسد بعد از مدت کوتاهی قلیانی می شود. اگر واقعا نیکوتین جزو مواد ممنوع باشد، واقعا خبر خوبی خواهد بود. متاسفانه ما به فکر پیشگیری نیستیم و همین الان هم می خواهیم فقط برخورد کنیم. در حالی که اگر فرهنگ سازی کنیم، می توانیم جلوی همه چیز را بگیریم.»

روشن حدس می زند در حال حاضر 30 تا 40 درصد بازیکنان فوتبال ایران، قلیان یا سیگار می کشند. حمید درخشان نیز چنین اعتقادی دارد. او می گوید: «خیلی از بازیکنان فوتبال ایران قلیان می کشند. این یک واقعیت است. در حالی که فوتبالیست اصلا نباید قلیان بکشد. کمیته پزشکی باید پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهد.»

رضا شاهرودی مدافع سابق تیم ملی و پرسپولیس که می گوید تا به حال سمت قلیان و دود نرفته، معتقد است باشگاهها باید روی این موضوع حساس باشند. او چنین پیشنهادی می دهد: «کاری ندارد، در قرارداد بازیکن ذکر شود که اگر در این زمینه تخلف کند، جریمه می شود. اغلب بازیکنان که انگیزه مالی دارند. به همین خاطر تا آنجا که بتوانند خودشان را کنترل می کنند.» مهرداد میناوند هم که در اروپا بازی کرده، دقیقا چنین نظری دارد: «باید همه چیز تعریف شده باشد. حتی می توانند از بازیکن تست بگیرند. برای یک بازیکن تنبیه مالی بدتر از همه چیز است.»

*در اروپا با دودی ها چه می کنند؟!

در اروپا هم بازیکن سیگاری وجود دارد. قلیان هم آرام آرام در اروپا ریشه می دواند! رضا شاهرودی می گوید: «وقتی من در ترکیه و چین بازی می کردم چند بازیکن تیم سیگار می کشیدند. آنها به دور از چشم دیگران، چنین کاری می کردند. هیچوقت در ملاء عام این کار را نمی کردند ولی الان بازیکن ما به راحتی در فرحزاد می نشیند جلوی همه و سیگار می کشد.» او تفاوت سیگار و قلیان کشی در اروپا و ایران را این مسئله می دانست: «آنجا باشگاه هم نمی دانست بازیکن اش سیگاری است ولی اینجا حسن آقا بقال هم می داند فلان بازیکن قلیان می کشد.» مهرداد میناوند هم با سال ها بازی در اتریش، تعریف می کند: «من به عینه می دیدم که چندتا از بچه های تیم سیگار می کشند. خیلی از خارجی هایی هم که به ایران می آیند، سیگاری هستند. ولی در دوره خود ما، کمتر بازیکن تیم ملی ساعت 10 شب را می دید.»

او از تست هایی حرف می زند که در آن دوران از بازیکنان اشتروم گراتس گرفته می شد: «ما وقتی به تعطیلات می رفتیم و برمی گشتیم یک سوزن به بغل لاله گوش یا انگشت دستمان می زدند و خون می گرفتند. تمام تست ها را انجام می دادند و معلوم می شد که آیا بازیکن مشروب خورده، سیگار کشیده و کارهایی کرده یا نه؟ اگر می دیدند که برخلاف قانون عمل کرده ای جریمه می شدی.»

*خاطرات جالب

اما آیا حمید درخشان تا به حال مچ بازیکنان تیمش را در حین استفاده از عوامل دود و دم زا گرفته است؟! «بله مگر می شود ما ندیده باشیم. اصلا هم نیازی نیست من موردی بگویم. خود شما شب یک چرخی در سفره خانه های بالای شهر بزنید، می بینید کی کجا می رود و قلیان می کشد.» درخشان می گوید در دوران بازیگری او اصلا چنین موردهایی نبود: «اگر هم بود خیلی کم بود. هر کسی هم می کشید به خودش ضربه می زد نه کس دیگری.» او درباره اعتیاد برخی از بازیکنان قدیمی فوتبال به مواد مخدر نیز می گوید: «هرکس می کشید الان حال و روزش را دارید می بیند. ولی به هر حال من این روزها در خیلی شهرها از جمله تبریز، تهران، بوشهر و... می دیدم که بازیکنان دارند چه می کنند.»

حسن روشن وقتی گریزی به گذشته ها می زند، نام یک نفر را پیدا می کند و می گوید: «من با افتخار از داوود طوسی اسم می آورم. یکی از بازیکنانی که گول این چیزها را خورد. شاید می توانستیم او را با مسی و رونالدو مقایسه کنیم. 5 سال است که ترک کرده و الان خودش شده معلم ترک اعتیاد.»

مهرداد میناوند هم ترجیح می دهد اسمی از کسی نبرد: «به هر حال آبرو مردم مهم است. ولی من بارها دیده ام دوستانی را که قلیان می کشند.» رضا شاهرودی نیز اضافه می کند: «من یکی دو بار جایی رفتم که دیدم فلان بازیکن دارد قلیان می کشد ولی سریعا از آن محل دور شده ام!»

منبع:خبرورزشی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما

درود بر هواداران بی شمارمحبوب ترین تیم آسیا
به سایت اونلی پرسپولیس خوش آمدید . بر آن شدیم از پشت این امواج مجازی ومیان همین کلمات محدود برای حمایت از پر طرفدارترین تیم آسیا گرد هم آییم . شما دوستان عزیز می توانید با عضویت در این سایت به حلقه ی ما بپیوندید و از تمام امکانات سایت بهرمند شوید .

منتظر نظرات ارزشمند شما سروران هستیم.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2814
  • کل نظرات : 444
  • افراد آنلاین : 118
  • تعداد اعضا : 146
  • آی پی امروز : 378
  • آی پی دیروز : 142
  • بازدید امروز : 1,726
  • باردید دیروز : 679
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 1,726
  • بازدید ماه : 8,845
  • بازدید سال : 252,012
  • بازدید کلی : 1,302,106
  • کدهای اختصاصی

    کد آهنگ پیشواز مورد نظر را به 7575 ارسال کنید.

    قرمزته                                                        221760

    پرسپولیس قهرمان                                       551539  

    یه پرسپولیس یه ایران                                 551540

    مردان پرسپولیس                                        551541  

    ای پرسپولیس قهرمان                                  551542

    پخش آنلاین موزیک های بالا