ورود به انجمن ورود به انجمن
نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم



برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !
ارسال پاسخ
تعداد بازديد 75
نويسنده پيام
younker آفلاين


ارسال‌ها : 14

عضويت: 12 /8 /1391
حالت من: قرار داده نشده
تشکرها : 4

تشکر شده : 7

رده بندی ماهانه باشگاه‌های جهان چگونه انجام می شود؟

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار بطور ماهیانه رده بندی تیم های باشگاهی جهان را اعلام می کند. از زمان انتشار نتایج این رده بندی در دو سال اخیر در سایت گل، خوانندگان و علاقه مندان تیم های باشگاهی(چه داخلی و چه خارجی) همیشه به آن اعتراض دارند و آن را شیوه درستی برای رده بندی نمی دانند. اما بد نیست برای یک بار بدانیم که مبنای این رده بندی چیست؟

- اساس و مبنای این رده بندی، نتایج کسب شده توسط تیم های باشگاهی در رقابت های داخلی و قاره ای است. هر تیم در یک لیگ، یک جام حذفی و یک رقابت قاره ای(مثل لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا) شرکت می کند.

1

- هر برد و تساوی در رقابت های باشگاهی قاره ای امتیاز خاصی دارد. امتیاز کسب شده در رقابت های قاره ای بدین صورت است:

لیگ قهرمانان اروپا(برد :14 امتیاز/ تساوی: 7 امتیاز)

لیگ اروپا(برد :12 امتیاز/ تساوی: 6 امتیاز)

جام لیبرتادورس(برد :14 امتیاز/ تساوی: 7 امتیاز)

جام سودآمریکانا(برد :12 امتیاز/ تساوی: 6 امتیاز)

لیگ قهرمانان آفریقا(برد :9 امتیاز/ تساوی: 4/5 امتیاز)

جام کنفدراسیون آفریقا(برد :7 امتیاز/ تساوی: 3/5 امتیاز)

لیگ قهرمانان آسیا(برد :9 امتیاز/ تساوی: 4/5 امتیاز)

ای. اف. سی کاپ(برد :7 امتیاز/ تساوی: 3/5 امتیاز)

لیگ قهرمانان کونکاکاف(برد :9 امتیاز/ تساوی: 4/5 امتیاز)

لیگ قهرمانان اقیانوسیه(برد :5 امتیاز/ تساوی: 2/5 امتیاز)

جام باشگاههای جهان(برد :14 امتیاز/ تساوی: 7 امتیاز) فینال و رده بندی ( برد: 21 امتیاز/ تساوی: 10/5 امتیاز)

2

- لیگ های فوتبال دنیا نیز بر اساس قدرت تیم های باشگاهی به 4 سطح تقسیم شده اند: سطح 4 (برد: 4 امتیاز/ مساوی: 2 امتیاز)، سطح 3(برد: 3 امتیاز/ مساوی: 1/5 امتیاز)، سطح 2 (برد: 2 امتیاز/ مساوی: یک امتیاز) و سطح یک (برد: یک امتیاز/ مساوی: 5/0 امتیاز).

در سطح 4 لیگ های اسپانیا، آرژانتین، انگلستان، آلمان، برزیل، فرانسه و ایتالیا قرار می گیرد.

در سطح 3 لیگ های کشورهایی مثل شیلی، هلند، پاراگوئه، اروگوئه، اسکاتلند، یونان، اوکراین، کره جنوبی، ژاپن، مکزیک، پرتغال، ترکیه، اکوادور، روسیه، بلژیک، چک، کلمبیا، رومانی، سوئیس، دانمارک و . . . قرار می گیرد.

سطح دو، لیگ کشورهایی مثل ایران، اردن، ازبکستان، عربستان، تایلند، کویت، امارات، عراق، مولداوی، بلغارستان، مقدونیه، گرجستان، غنا، اتریش، اسلوونی، بلاروس، قبرس، کرواسی، سودان، مجارستان، نروژ، لهستان، صربستان، چین، آمریکا، مراکش، مالزی و . . . را شامل می شود.

در سطح یک نیز کشورهایی مثل کنگو، آذربایجان، مالت، بوسنی، لوکزامبورگ و . . . قرار می گیرند.

3

- از آنجایی که در برخی از کشورها بیش از یک رقابت حذفی انجام می شود، فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فقط یک جام حذفی که توسط فدراسیون های ملی ترتیب داده می شود را در نظر می گیرد. بنابراین در کشورهایی مثل فرانسه و انگلستان که جام اتحادیه برگزار می شود، امتیازات آن در این رده بندی منظور نمی شود. همچنین از آنجایی که جام حذفی در کشورهای مختلف مراحل متفاوتی دارد، برای یکسان شدن و رعایت عدالت، نتایج تیم ها در جام حذفی فقط در 4 مرحله آخر(فینال، نیمه نهایی، یک چهام و یک هشتم) منظور می شود.

- در جام حذفی نیز سیستم رده بندی 4 سطح لیگ های باشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. بطور مثال تیمی از کشورهای سطح 4 در صورت برنده شدن در هر مرحله از چهار مرحله آخر جام حذفی 12 امتیاز می گیرد. این امتیازات برای کشورهای سطح 3، 2 و یک به ترتیب 8، 5 و 2/5 است.

4

- برای محاسبه امتیازات هر ماه و تعیین رده بندی ماهانه، نتایج تیم های باشگاهی در یک سال اخیر مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال رده بندی ماه اکتبر 2012 شامل نتایج تیم ها از 1 نوامبر 2011 تا 31 اکتبر 2012 است. برای ماه آینده، نتایج تیم ها در ماه نوامبر سال گذشته حذف و نتایج ماه نوامبر امسال به آن اضافه می شود. یکی از علت های مهم قرار گرفتن تیم های آمریکای جنوبی در رده های بالایی و بالاتر از تیم های اروپایی در ماه های تابستان و پاییز ، همین نکته است. بطور مثال در ماه های جون تا آگوست تمام رقابت های باشگاهی اروپا تعطیل است، در حالی که در آمریکای جنوبی هم رقابت های داخلی و هم قاره ای جریان دارد و تیم های این قاره مشغول کسب امتیاز هستند.

5

- حالا با ذکر دو مثال گزارش را به پایان می بریم:

استقلال در یک سال اخیر(نوامبر 2011 تا اکتبر 2012) در لیگ برتر ایران 18 برد و 10 تساوی بدست آورده است که مجموع امتیازت این تیم 46 می شود. استقلال در 4 مرحله آخر جام حذفی برنده شده و بنابراین 20 امتیاز هم از این جام بدست می آورد. آبی پوشان در لیگ قهرمانان آسیا نیز 5 برد و 2 تساوی کسب کردند و 54 امتیاز هم از این جام بدست آورده اند. مجموع امتیازات یک سال اخیر استقلال می شود 120، یعنی همان امتیازی که در رده بندی این ماه برایش ثبت شده است! نکته مهم اینکه استقلال با حضور در پلی اف لیگ قهرمانان آسیا 18 امتیاز کسب کرده که جایگاه این تیم را در رده بندی بسیار بهبود بخشیده است.

همچنین پرسپولیس دیگر تیم ایرانی حاضر در رده بندی طی یک سال اخیر(نوامبر 2011 تا اکتبر 2012) 10 برد و 13 تساوی در لیگ برتر بدست آورده است یعنی 33 امتیاز. پرسپولیس در دو مرحله آخر جام حذفی حضور داشته که یک برد و یک باخت بدست آورده است؛ پس 5 امتیاز نیز از جام حذفی می گیرد. این تیم در آسیا نیز 3 برد و 2 تساوی بدست آورد و 36 امتیاز نیز از این مسابقات بدست آورد. مجموع امتیازات سرخپوشان می شود 74، همان امتیازی که در رده بندی این ماه برای این تیم ثبت شده است.

با توجه به تاثیر زیاد امتیازات بازی های قاره ای، بنابراین فقط تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا می توانند به این رده بندی راه یابند.


امضای کاربر: younker
جمعه 12 آبان 1391 - 21:21
نقل قول
ارسال پاسخ
  
پرش به انجمن :